.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
با وجود نزدیکی به فصل پاییز ؛
مروری بر قیمت برنج کشت جدید/ فروشندگان و رویای انفجار قیمت/ ترفند برخی دلالان برای فروش برنج تقلبی به جای هاشمی
شمال نیوز : بسیاری از فروشندگان برنج در استان علاقه ای به فروش برنج ندارند. در حال حاضر، خریداران نمی‌توانند برنج کشت امسال را به راحتی بخرند و برای خرید نیز باید چند برابر بیش از نرخ مصوب پول بپردازند.
مروری بر قیمت برنج کشت جدید/ فروشندگان و رویای انفجار قیمت/ ترفند برخی دلالان برای فروش برنج تقلبی به جای هاشمی

به گزارش شمال نیوز، با نزدیک شدن به پایان تابستان و آغاز پاییز، برنج های کشت شده در گیلان و مازندران و گلستان برداشت شده و در کیسه های 25 و 20 کیلویی راهی شهرهای مختلف کشور می شوند. قیمت برنج در سال معمولا در شهریور ماه و مهر ماه تعیین می شود چرا که معمولا در این دو ماه برنج های شالیزارهای شمال برداشت و به واسطه ها فروخته می شوند اما در چند سال گذشته اتفاقاتی افتاد که کشاورزان را نگران کرد.

 

در سال 1400 قیمت برنج جهشی عجیب داشت. تا پیش از آن، برنج هاشمی با نرخ کیلویی 40 هزار تومان فروخته می شد اما در اواسط سال به قیمت 100 هزار تومان رسید. سود حاصل از این افزایش قیمت، کشاورزان را به فکر افزایش تولید و کاهش فروش انداخت. بسیاری از کشاورزان امید داشتند برنج در سال 1401 هم افزایش قیمتی چند برابری داشته باشد. به همین دلیل، کارخانه های شالی کوبی شمال و فروشندگان برنج در سه استان مازندران و گیلان و گلستان بخش وسیعی از برنج های خود را نگه داشته و حاضر نشدند در ماه های شهریور و مهر بفروشند اما این بار حوادث به سود کشاورزان تمام نشد. برنج در سال 1401 افزایش قیمت زیادی نداشت. بسیاری از کشاورزان مجبور شدند برنج خود را که در انبار کهنه شده و به مرور شپشک و کرم می گرفت زیر قیمت بفروشند. بسیاری از کشاورزان و فروشندگان برنج ضرر کردند و حتی برخی از آنان مجبور شدند زمین خود را بفروشند.

 

رویای فروشندگان برنج؛ انفجار قیمت؟

 

به نظر می رسد امسال نیز تصمیم فروشندگان برنج در شمال مانند سال پیش باشد. مشاهدات خبرنگار خبر فوری نشان می دهد بسیاری از فروشندگان برنج و کشاورزان استان گیلان علاقه ای به فروش برنج ندارند. در حال حاضر، خریداران نمی توانند برنج کشت امسال را به راحتی بخرند و برای خرید نیز باید چند برابر بیش از نرخ مصوب پول بپردازند. یک خریدار برنج که هر سال برنج سالیانۀ خود را از شمال و مستقیما از کارخانه ها و کشاورزان گیلانی می خرد در این باره می گوید: «امسال نیز مانند سال های گذشته به شمال رفتم تا 150 کیلو برنج بخرم. من خواربار فروش هستم و برنج مورد نیاز مغازۀ خود را هر ساله در مهرماه یا شهریور می خرم اما امسال به زحمت توانستم 150 کیلو برنج بخرم. فروشندگان حاضر به فروش برنج خود نبودند. آنها علت آن را توضیح نمی دادند و می گفتند امسال برنج نداریم.... سرانجام پس از جستجوی فراوان توانستم از یکی از دوستان نزدیکم که کشاورز است برنج بخرم. او معتقد بود کارخانه داران شمالی برنج خود را انبار کرده اند چون معتقدند برنج تا چند ماه دیگر افزایش قیمت وسیعی خواهد داشت. به همین دلیل، ترجیح می دهند برنج خود را نگه دارند.»

 

یک کشاورز شمالی در گفتگویی که با خبرفوری داشت این مساله را تایید کرد و گفت: «برخی کشاورزان معتقدند قرار است همان اتفاقی که دو سال پیش رخ داد تکرار شود و برنج گران شود. به همین دلیل، آنها علاقه ای به فروش برنج با نرخ 100 هزار تومان ندارند و معتقدند تا چند ماه دیگر می توانند برنج خود را با نرخ 150 هزار تومان یا بیشتر بفروشند.»

 

قیمت برنج تازه کشت شده چقدر است؟

 

از این کشاورز در مورد قیمت برنج تازه کشت شده پرسیدیم. او گفت: «در حال حاضر قیمت 1 کیلوگرم برنج هاشمی حدود 100 هزار تومان است. البته می توان با کمی گشت و گذار برنج 90 هزار تومانی هم پیدا کرد اما به احتمال زیاد این برنج کشت جدید نیست و مربوط به سال گذشته است. اگر قیمت برنج هاشمی کمتر از این باشد، احتمال تقلبی بودن آن زیاد است. سال گذشته در بازار برنج هاشمی با نرخ 60 یا 70 هزار تومان (به ازای یک کیلوگرم) هم فروخته می شد اما این برنج ها به اصطلاح قاطی داشت. برخی دلالان برنج شیرودی را با برنج هاشمی ترکیب کرده و به اسم برنج اصل هاشمی می فروختند. برنج شیرودی به لحاظ شکل با برنج هاشمی مو نمی زند اما کیفیت به مراتب پایین تری دارد و با نرخ حدود 40 الی 60 هزار تومان فروخته می شود.»

 

از یک کشاورز دیگر در مورد تفاوت برنج کشت نو و قدیمی نیز پرسیدیم. او پاسخ داد: «برنج قدیمی اگر خوب نگه داشته نشود، ممکن است شپشک و کرم بزند. بسیاری از خانواده های تهرانی یا غیر شمالی علاقه ای به این برنج ندارند و آن را فاسد می دانند. به همین علت، قیمت این برنج کمتر است اما در بین شمالی ها این باور وجود دارد که برنج قدیمی خوش پخت تر و خوشمزه تر است. به همین دلیل، بسیاری از آنان برنج قدیمی را به برنج جدید ترجیح می دهند و معمولا 1 یا 2 کیسه را در انبار نگه می دارند... آنها روش از بین بردن شپشک ها را هم بلد هستند. آنها یک کیسه بزرگ را وسط حیاط پهن می کنند و سپس برنج را روی آن خالی کرده و باز می کنند. سپس روی برنج ها نمک ریخته و یک روز صبر می کنند. تقریبا همۀ شپشک ها فرار می کنند. به جز این، استفاده از برگ درخت گردو یا کبریت و ... نیز برای از بین بردن شپشک ها مفید است. البته مهم ترین نکته استفاده از ظرف مناسب است. برنج در کیسه و گونی زودتر شپشک می زند. دبه های پلاستیکی و ظرف های سنتی درست شده از شلتوک دیرتر به شپشک آلوده می شوند. همچنین، قرار گرفتن برنج در انباری های مرطوب می تواند به سرعت برنج را آلوده به شپشک و حشرات دیگر کند.»


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.233 seconds.